lördag 5 juni 2010

fast ibland blir man glad...

Nu var det väl inte meningen att det här skulle bli en genusblogg, men jag verkar ha fastnat i de tankarna... Ett barnkalas har precis virvlat förbi här hemma och jag har med tillfredställelse noterat att barnen glatt accepterat glas och sugrör i blandade färger, där killarna var lika nöjda med sina rosa som flickorna. Födelsedagstårtan var prydd med olika djur i marsipan (man har inte roligare än man gör sig...) och flickor valde ormar och pojkar nyckelpigor. Och vice versa.
Och (som vanligt, tycker jag) var det en liten kille som var den lugnaste och mest tillbakadragne och flickor som tar för sig mest.Inga stora saker och det borde förstås vara helt sjävklart, men eftersom det inte är det så blir jag glad. Glad att mina barn går i en sån bra skola/förskola och har så fina kompisar.

1 kommentar:

Howdy Sailor sa...

Vi hade också kalas i helgen och jag förundrades över att det gick bra att vara inomhus eftersom det bara var killar där. Annars har vi alltid killkalas ute (båda fyller på sommaren) och tjejkalas inne (november och mars), men jag kanske ska tänka om?

Det vore häftigt med ett vinterkalas ute förresten. Med bara tjejer ...